26.02.2025r.

24.02.2025r.

Działalność naszego sołectwa w styczniu i lutym zdominowana była przez problemy powstałe po decyzji burmistrza związanej z wypowiedzeniem umowy użyczenia WDK dla Sołectwa Nietków. Brak rozpoznania tematu, wiedzy o funkcjonowaniu placówki kultury oraz zaangażowaniu mieszkańców w prace na rzecz tego obiektu - a co najgorsze: bez ani jednej wizyty w WDK - zaowocował podjęciem kuriozalnej i szkodliwej społecznie decyzji. Nie da się już ukryć zaniechania działań z uzyskaniem odszkodowania za zalanie WDK w dniu 13.07.2024r., braku dokumentacji technicznej obiektu, złego zaplanowania budżetu placówki na 2025 rok, braku inwestycji w wyposażenie placówki i… zwykłego „wykorzystania” wysiłków mieszkańców w stworzenie z tego obiektu placówki służącej wszystkim mieszkańcom. Takie działania burmistrza powinny być przestrogą dla wszelkich działań społecznych w gminie. Przykład Nietkowa potwierdza, że nie warto…
- Zdiagnozuj sytuację - pierwszym krokiem jest zastanowienie się, z kim w ogóle mamy do czynienia. Internet, dzięki swojej pozornej anonimowości powoduje, że często nie od razu uświadamiamy sobie, że mamy do czynienia z (płatnym) trollem, a nie osobą, która ma odmienną od nas opinię na dany temat. Weryfikacja tego nie zawsze jest łatwa, ale w serwisach społecznościowych możemy zaobserwować, czy konto tej osoby zostało założone niedawno, czy ma znajomych, czy jest to nowiutkie konto stworzone tylko po to, by trollować.
- NIE KARM TROLLA - hasło o niekarmieniu trolli często pojawia się przy okazji różnych dyskusji. I nie jest ono głupie. Ważne, aby o nim pamiętać szczególnie, gdy mamy do czynienia z trollami działającymi tylko dla rozbudzenia emocji w dyskusji. Zachowanie zimnej krwi i niepoddanie się emocjom, to dobra strategia.
- Zgłoś trolla do administratorów - jeśli mamy przeczucie, że dany użytkownik to troll, a szczególnie jeśli podejrzewamy, że jest to osoba opłacana(!) za publikowanie fałszywych informacji, warto zgłosić to do administratorów danego serwisu internetowego. Nie zawsze jest to skuteczne za pierwszym razem, ale im więcej osób zgłosi komentarz, tym większa jest szansa, że troll zostanie zbanowany i nie będzie mógł dalej szerzyć dezinformacji. Gorzej jeśli administrator jest trollem - sprawy trzeba też zgłaszać do organów ścigania...
- Weryfikuj informacje - to bardzo ważny punkt walki z dezinformacją, która stanowi ogromny problem w internecie. Pamiętaj, że trolle mają za zadanie powielanie dezinformacji,
- Komentuj merytorycznie - kiedy ktoś zachowuje się nie w porządku, łatwo o uleganie emocjom i stosowanie argumentów ad personam. Taka gra jest jednak nie warta świeczki i mocno drenująca emocjonalnie. „Nie karm trolla” to podstawowa zasada. Warto rozmawiać z ludźmi, o ile ktoś chce robić to na poziomie merytorycznym.
- ZABLOKUJ TROLLA - wracamy do punktu o zgłaszaniu trollingu do administratorów. Jeśli ktoś zachowuje się jak troll, lepiej taką osobę zablokować. No bo po co się denerwować na kogoś, kto i tak nie ma nic merytorycznego do powiedzenia? Lepiej poświęcić czas online na przyjemniejsze i bardziej rozwojowe czynności niż śledzenie trolla.
- Potyczki z trollami nie są łatwe, szczególnie w czasach, gdy coraz większą rolę odgrywają płatni trolle, szkoleni z odpowiednich technik i wyposażani w narzędzia i materiały, które ułatwiają im mącenie i sianie dezinformacji, a nam utrudniają ich rozpoznawanie. Dlatego bądźmy uważni, pokazujmy przykłady, jak warto a jak nie warto zachowywać się w internecie i dbajmy wspólnie o to, aby cała sieć - media społecznościowe, fora dyskusyjne itp. stawały się przyjazną przestrzenią pełną merytorycznych rozmów pozbawionych trollingu.
05.02.2025r.
